تفاوت بریج و ایمپلنت

بریج یا ایمپلنت

از دست دادن دندان بسیار عذاب آور است و این مشکل در زندگی هر کسی ممکن است رخ دهد. این مشکل زیبایی چهره و لبخند را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش اعتماد به نفس می شود و بار منفی زیادی دارد. البته امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی این مشکل حل شدنی است. در صورتی که دندان خود را از دست داده باشید می توانید از روش بریج یا ایمپلنت استفاده کنید که هر دو از روش های کاشت دندان می باشند و ما مر خواهیم در این مقاله به تفاوت بریج و ایمپلنت دندان بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

بریج دندان چیست؟

در ابتدا مردم برای جایگزین کردن دندان ها از دندان مصنوعی استفاده می کردند که به مرور به دلیل معایب آن بریج در علم دندانپزشکی شناخته شد و مردم بیشتر از این روش استفاده کردند. البته در این روش دندان های کناری باید تراش بخورند تا بریج بر روی آن نصب شود. بریج یا پل از دو دندان مجاور کمک می گیرد و در ساخت روکش از مواد مختلفی (طلا و …)استفاده می شود. اما برای طبیعی تر بودن دندان ها از مواد پرسلن استفاده می شود.

از جمله مزایای بریج دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زیبایی در طرح لبخند
  • عمل جویدن را آسان می کند.
  • در هنگام حرف زدن اختلالی وجود نخواهد داشت.
  • از کج شدن و ناصاف شدن دندان ها جلوگیری می کند.
  • توزیع نیرو در دندان ها و فک را تعدیل می بخشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روش جدیدی است که به صورت دیجیتال، فوری و … انجام می شود. در این روش جایگزینی دندان از دست رفته در قسمت لثه برش های کوچکی ایجاد می شود و پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم می باشد و با بدن سازگار است را درون حفره قرار می دهند. حال آنکه ابتدا باید از تحلیل نرفتن لثه مطمئن باشند. بعد از چند ماه تاج دائمی بر روی پایه نصب می شود و این اختلاف چند ماهه به دلیل اطمینان از جوش خوردن پایه با استخوان فک می باشد. از جمله مزایای ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در صورت مراقبت صحیح مادام العمر می باشد.

دندان های شما صاف و یکدست خواهند بود.

همانند دندان قبلی در رنگ و سایز مناسبی درست خواهد شد و کاملا طبیعی است.

طرح لبخند زیبایی ایجاد می کند.

در هنگام جویدن غذا مشکلی نخواهید داشت.

در صورتی که استخوان فک شما تحلیل رفته باشد در ابتدا باید پیوند  استخوان انجام دهید و سپس انجام ایمپلنت را آغاز کنید.

ایمپلنت دندان برای افراد زیر مناسب می باشد.

کسانی که با دندان مصنوعی نمی توانند با خوبی غذا بجوند.

کسانی که با بریج دندان نیز مشکل آنها برطرف می شود اما دوست ندارند دندان های سالم خود را تراش دهند و به مرور از دست بدهند.

افرادی که علاقه ای به دندان مصنوعی متحرک ندارند.

افرادی که می خواهند دندان هایی شبیه با دندان های طبیعی خود داشته باشند و کسی متوجه کاشت دندان آنها نشود.

بریج یا ایمپلنت

تفاوت بریج و ایمپلنت دندان

تفاوت بریج و ایمپلنت دندان بسیار است و هر کدام به گونه خاصی آماده می شوند. از جمله تفاوت های این دو روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در انجام ایمپلنت پایه در فک قرار می گیرد و از یک پروتز بادوام استفاده می شود و نیازی به درگیر کردن و تراش دادن دندان های مجاور نیست.

پروتز داخلی که در لثه قرار می گیرد  سریعا به استخوان فک جوش می خورد و در نتیجه هیچگونه حساسیتی رخ نخواهد داد‌.

در روش بریج نخ دندان کشیدن سخت می باشد زیرا سه دندان درگیر هم هستند و مراقبت از آنها سخت است.

بهترین روش کدام است؟

به طور کلی می توان گفت که ‌‌‌روش ایمپلنت به دلیل سازش بیشتر با بدن انسان و همچنین داشتن کیفیت بالا از ماندگاری بیشتری برخوردار است. روش بریج ماندگار طولانی ای ندارد و حداکثر تا ۱۰ سال دوام دارد و امکان پوسیدگی دندان های کناری به دلیل عدم بهداشت درست رخ می دهد. همچنین روکش بریج بسیار نازک و شکننده می باشد و ممکن است در اثر عوامل مختلفی بشکند.

همچنین در دندانپزشکی روش ایمپلنت زیبایی بیشتری دارد و خصوصا برای دندان های جلویی ایمپلنت دندان بهترین است‌.

از دیگر تفاوت بریج و ایمپلنت دندان می توان به هزینه آن اشاره کرد که روش بریج از هزینه کمتری برخوردار است و همچنین ماندگاری کمی نیز دارد و این کم بودن قیمت زیاد تاثیری ندارد.

بریج و ایمپلنت

تشخیص اینکه بریج برای شما مناسب است یا ایمپلنت باید بدانید که دندانپزشک بهترین روش را با توجه به نیاز فرد، ساختار و آمادگی فک تشخیص می دهد.

هزینه بریج و ایمپلنت دندان

همانطور که گفته شد بریج دندان هزینه کمتری دارد و این درصورتی است که عمر آن نیز کمتر می باشد. برای انجام ایمپلنت دندان نیز هزینه بالایی باید پرداخته شود که بسیار مقرون به صرفه تر می باشد و پرداخت هزینه آن به صورت مرحله ای می باشد و در هر مرحله انجام ایمپلنت باید هزینه ای پرداخت کرد و به صورت کامل در ابتدا مبلغی دریافت نخواهد شد.

جمع بندی

از دست دادن دندان آثار مخربی در روان و اعتماد به نفس دارد و افرادی که به هر دلیل دندان طبیعی خود را از دست داده اند می توانند از روش های کاشت دندان استفاده کنند و زیبایی را به صورت خود بازگردانند. بریج و ایمپلنت دو روش کاشت دندان هستند که در روش بریج از دو دندان کناری برای کاشت دندان استفاده می شود و دندان های مجاور باید تراش خورده شوند که موجب کاهش استحکام دندان و طی زمان موجب پوسیدگی دندان خواهد شد. این روش عمر کوتاهی دارد و حداکثر تا ۱۰ سال ماندگاری دارد. روش ایمپلنت ماندگار تر می باشد و با نگهداری و مراقبت درست تا آخر عمر قابل استفاده است و در هنگام جویدن غذا با هیچ مشکلی روبه رو نخواهید شد.

همچنین ظاهر طبیعی ای دارد و با دندان واقعی شما هیچ تفاوتی احساس نخواهد شد. در این روش در لثه برش کوچکی ایجاد می شود و پایه پروتز درون لثه و در مجاورت استخوان فک قرار می گیرد و سپس از پروتز دائمی برای روکش کردن دندان استفاده می شود. تفادت بریج و ایمپلنت دندان بسیار می باشد و از جمله این تفاوت ها می توان به ماندگاری کم بریج، تراش خوردن دندان ها در بریج، عدم مراقبت درست دندان ها در بریج، طبیعی بودن دندان های ایمپلنت شده و … اشاره نمود‌.

تشخیص انجام دادن بریج یا ایمپلنت بر عهده دندانپزشک می باشد و با توجه به نیاز شما و ساختار و آمادگی فک یکی از این دو روش به شما پیشنهاد داده می شود. هزینه ایمپلنت بیشتر از بریج می باشد اما باید به این نکته توجه کنید که ایمپلنت دندان مادام العمر است و از بین نمی رود. اما بریج شکننده است و مرور عمر آن به پایان می رسد.

پیام بگذارید

تماس با ما