آمالگام در دندانپزشکی به چه معناست؟

آمالگام دندان

آمالگام ماده ای است که از ترکیب عنصر جیوه، قلع، نقره و مس تهیه می شود و برای ترمیم کردن و پر کردن دندان استفاده می شوند. این ماده برای دندان های آسیایی مناسب است و عمر نسبتا زیادتر نسبت به مواد پر کننده دیگر دارد. در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد مواد پر کننده آمالگام و مزایای آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

آمالگام دندان

آمالگام دندان از ترکیب چند فلز(نقره، مس و قلع) و عنصر جیوه ساخته می شود که در ابتدا نرم است و بعد از چند ساعت منبسط می شود و دندان را پر می کند. با اینکه جیوه برای بدن مضر است اما برای بزرگسالان هیچ محدودیتی این مواد پرکننده حاوی جیوه ندارد و برای خانم های باردار و کودکان زیر ۷  سال مضر می باشد و ممکن است مشکلاتی ایجاد نماید. آمالگام نقره ای رنگ می باشد و بیشتر برای دندان های عقب استفاده می شود. همچنین به دلیل رطوبت پذیری آن مناسب دندان های عقب می باشد.  به طور کلی افرادی دچار پوسیدگی دندان می شوند به دلیل ماندگاری بالای آمالگام دندان بهتر است از آن برای پر کردن و ترمیم نمودن دندان خود استفاده کنند‌.

آمالگام دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

آمالگام برای یک سری افراد اصلا توصیه نمی شود و بهتر است شخص در هنگام مراجعه به دندانپزشکی وضعیت خود را شرح دهد تا جیوه موجود در آمالگام دندان برای وی مشکلی ایجاد ننماید. این افراد عبارتند از؛

زنان باردار یا خانم هایی که قصد بارداری دارند.

اگر در حین بارداری دندان خود را با مواد پر کننده آمالگام ترمیم کرده باشید افزایش یا جهش زیاد و گذاری جیوه در مادر و جنین وجود دارد و همچنین طبق اطلاعات به دست آمده تعداد دندان های پر شده با آمالگام دندان در مادر و سطوح جیوه در خون بند ناف وجود دارد.

مادران شیرده

میزان جیوه در شیر مادر کم می باشد و می توان گفت تعداد پر کردن با آمالگام و میزان جیوه در شیر وجود دارد.

کودکان زیر ۶ سال

به دلیل اینکه سیستم های عصبی در حال رشد کودک به جیوه ممکن است حساسیت نشان دهد بهتر است از این نوع مواد پر کننده برای کودکان استفاده نشود و مواد دیگری نظیر کامپوزیت و … استفاده گردد.

افرادی که به جیوه و دیگر ترکیبات آمالگام دندان حساسیت دارند.

برخی افراد ممکن است به جیوه، قلع، مس و نقره حساسیت داشته باشند که امکان بروز واکنش های آلرژیک و زخم های دهانی وجود دارد.

افراد مبتلا به اختلالات عصبی و کلیوی

جیوه به سمت بافت های مغزی و کلیوی می رود و ممکن است افراد که اختلالات عصبی یا کلیوی دارند تاثیر بدی بگذارد.

مزایای آمالگام دندان

آمالگام یک سری مزیت هایی نسبت به دیگر مواد پرکننده دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

با دوام و مستحکم

این مواد پر کننده به دلیل داشتن فلزهای چون نقره، قلع و مس مستحکم و با دوام می باشند و احتمال شکستگی و خرابی آن وجود ندارد. همچنین به دلیل رطوبت پذیری بالا هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.

عمر بالا

ماندگاری آمالگام بیشتر می باشد و حداقل تا ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی قابل استفاده است‌.

مهر و موم درزها

به خوبی درزها را مهر و موم می کند و در بین دندان ها شکافی وجود نخواهد داشت‌. در نتیجه تجمع باکتری و پوسیدگی مجدد اتفاق نمی افتد‌.

سایش دندان ها هیچگونه مشکلی برای آمالگام ایجاد نمی کند.

معایب آمالگام دندان

البته آمالگام معایبی نیز دارد که عبارتند از:

رنگ نقره ای آن که زیبایی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

خاصیت رسانایی بالایی دارد و انتقال گرما و سرما به دندان به راحتی انجام می شود‌ البته فقط چند مدت اول اینگونه است و اثر رسانایی آن از بین خواهد رفت.

برای جاسازی مواد دندان ها باید بیشتر تراش بخورند.

چگونگی استفاده از پر کننده آمالگام

آمالگام ماده ای نرم می باشد که بعد از تراش خوردن دندان و ایجاد حفره درون آن قرار می گیرد و بعد از حدود ۲۴ ساعت ایم ماده نرم سفت و سخت می شود و کل حفره دندان را در بر می گيرد. همچنین فاصله بین دیواره دندان و آمالگام نیز با رخ دادن زنگ زدگی آمالگام پر می شود و هیچ گونه درزی برای تجمع باکتری ها وجود نخواهد داشت.

آمالگام دندان

مراقبت های بعد از انجام پر کردن دندان

همانطور که گفته شد این مواد پر کننده از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و برای افزایش عمر بیشتر آن بهتر است یک سری مراقبت های انجام شود که شامل موارد زیر می باشد.

  • روزانه دوبار دندان ها را مسواک کنید و یک بار نخ دندان بکشید.
  • رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
  • با دهانشویه دندان های خود را بشویید.
  • سالانه دو بار به دندانپزشک برای بررسی دندان ها مراجعه کنید.

هزینه انجام آمالگام دندان

این روش بیش از ۱۸۰ سال است که در صنعت دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به دیگر مواد پرکننده قیمت کمتری دارد. البته استحکام و دوام آن بیشتر می باشد و به راحتی می توان غذاهای سفت را جوید.

جمع بندی نهایی

آمالگام دندان مواد پرکننده و ترمیم کننده دندان می باشد که بعد از پوسیدگی دندان استفاده می شود. این مواد از ترکیب عنصر جیوه و فلزهای قلع، مس و نقره تهیه می شود و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. این فلز نقره ای رنگ می باشد و به دلیل رنگ آن کمتر از آن استفاده می شود و بیشتر برآب دندان های عقب استفاده می شود.

جیوه موجود در این مواد برای خانم های باردار، کودکان زیر ۶ سال، مادران شیرده، افراد دارای اختلال عصبی و کلیوی مضر است و بهتر است این افراد از مواد پرکننده دیگری استفاده کنند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دیگر مراقبت ها را نباید فراموش کرد تا ماندگاری و دوام آمالگام بیشتر شود‌. همچنین هزینه این مواد پرکننده نسبت به دیگر ترمیم کننده کمتر می باشد و همچنین دوام و ماندگاری بیشتری نیز دارد.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما