روکش دندان کودک برای رفع مشکلات دندانی کودک

روکش دندان کودک

دندان ها آسیب پذیر هستند. خصوصا دندان کودکان بیشتر در معرض آسیب و پوسیدگی قرار دارند که در نتیجه درد شدید را به همراه دارد. برای کاهش در ابتدا عصب کشی دندان صورت می گیرد و این حرف که دندان کودک عصب ندارد کاملا غلط است و سپس برای جلوگیری از فروپاشی و شکستن تاج دندان روکش دندان کودک انجام می شود. در این مقاله در مورد روکش دندان کودک صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

روکش دندان کودک

کودک به دلیل استفاده از تنقلات زیاد، شکلات و مواد قندی دیگر بیشتر دچار پوسیدگی دندان می شود و در صورتی بهداشت دهان و دندان به دلیل سهل انگاری کودک و والدین صورت نگیرد امکان پوسیدگی و آسیب به دندان ها بسیار زیاد خواهد شد و باید در ابتدا دندان کودک توسط دندانپزشک ترمیم و سپس روکش شود. به طور کلی فقط ترمیم و پر کردن دندان کودک جواب نیست و ممکن است شکستگی دندان به دلیل ضعیف بودن دندان ها رخ دهد و مواد ترمیم کننده از داخل دندان خارج گردد. روکش دندان برای دندان های شیری مشکلی ایجاد نمی کند و موجب دوام بیشتر دندان می شود‌.

دلایل ترمیم و روکش کردن دندان شیری

این باور غلطی است که دندان شیری نیازی به پرکردن و روکش کردن ندارد. از جمله دلایل مهم که بیانگر اشتباه بودن این موضوع است می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مینای دندان شیری نازک تر و شکننده تر از دندان دائمی می باشد.
  • پوسیدگی دندان ها زیاد می شود.
  • روکش کردن کمک می کند تا دندان ها پوسیده و دچار عفونت نشوند‌.
  • روند عملکردی دندان ها مثل گذشته می شود و عمل جویدن به درستی صورت می گیرد.
  • ترمیم و حفظ دندان ها موجب رشد بهتر استخوان فک می شود.
  • از عفونت دندان لثه و ..‌. جلوگیری خواهد نمود‌.

انواع روکش دندان کودک

برای روکش نمودن دندان های کودک به چند صورت انجام می شود و با تشخیص دندانپزشک یکی از روکش های زیر انجام می شود.

روکش استیل

روکش استیل برای دندان های کودکان استفاده می شود و یک روکش قدیمی است که برای دندان های آسیایی مناسب است و این به دلیل مقاومت روکش استیل در برابر رطوبت می باشد و همچنین دوام بیشتری دارد و از پوسیدگی بین دندانی جلوگیری می نماید. روکش های استیل در یک جلسه انجام می شوند و در کنار مقاومت و استحکام بالایی که دارند مقرون به صرف نیز می باشند.

روکش زیر کونیا یا تمام سرامیک

این روکش ها از جنس سرامیک می باشد و هیچگونه فلزی در آن به کار نرفته است. دندانپزشکان برای کودکانی که به فلز حساسیت دارند از روکش دندان زیرکونیا استفاده می کنند که به صورت پیش ساخته درست می شود. روکش زیرکونیا مزایای زیادی دارد که عبارتند از : استحکام و دوام بالای مینا، عمر بسیار زیاد، زیبایی و ظاهر طبیعی همانند دندان واقعی.

روکش دندان پلی کربنات

روکش های پلی کربنات مناسب دندان های جلویی می باشد و ماندگاری و دوام آن چند ساله است و قیمت پایینی دارد.

روکش سرامیکی فلزی

این روکش ها از ترکیب استیل، نیکل و پوشش سرامیکی می باشد و در کنار زیبایی از دوام بالایی نیز برخوردار است. این روکش ها مناسب همه ی دندان ها می باشد و دندان های جلو و عقب هیچ تفاوتی ندارد. البته تراش دندان باید بیشتر انجام شود که یکی از معایب این روکش هاست‌.

روکش دندان کودک

مراحل انجام روکش دندان کودک

در ابتدا دور دندان را با داروی بی حس می کنند و یک صفحه لاستیکی (رابر)را بر روی دهان می کشند و محل دندان را سوراخ می کنند تا به راحتی دندانپزشک بتواند کار خود را انجام دهد. ابن عمل موجب ایزوله شدن دندان و جلوگیری از ورود آلودگی به دهان می شود‌

دندانپزشک با دریل مخصوص قسمت پوسیده دندان کودک را بر می دارد و با شکل دهی دندان روکش دندان را قرار می دهد. روکش دندان شیری از قبل آماده می شود و در یک جلسه بر روی دندان قرار می گیرد و در صورت نیاز به تراش دادن دندان در همان جلسه با ابزار مخصوص دیواره دندان تراش می خورد.

نحوه مراقبت از دندان شیری روکش شده

  • والدین حتما کودکان را مجاب کنند تا دو بار در روز مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.
  • شیرینی جات را از دسترس کودک دور نگه دارند.
  • بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی دهان کودک را بشویید.
  • کودکان ورزشکار در هنگام انجام حرکات رزمی از محافظ دهان استفاده کنند.
  • هر ۶ ماه به دندانپزشک برای بررسی دندان ها مراجعه نمایند.

اختلالات بعد از انجام روکش دندان کودک

بعد از انجام روکش ممکن است کودک دچار حساسیت به نوع روکش شود و همچنین روکش دندان در اثر خوردن غذاهای سرد و گرم حساس می باشد.

روکش دندان کودک ممکن است شل شود که باکتری در زیر روکش نفوذ خواهد کرد و در نتیجه پوسیدگی دندان را شاهد خواهیم بود.

روکش دندان ممکن است به طور کامل بیرون بیاید که ناشی از بی کیفیت بودن چسب است و می توان دوباره به دندانپزشک برای ترمیم مراجعه نمود.

نکات مهم بعد از انجام روکش دندان

  • تا چند ساعت کودک نوشیدنی های داغ و غذا مصرف نکند تا در اثر بی حسی دهان زبان خود را گاز نگیرد.
  • تا ۲۴ ساعت ممکن است کودک درد داشته باشد که با مصرف استامینوفن و ایبوپروفن درد کاهش می یابد.
  • بعد از روییدن دندان دائمی کم کم دندان شیری خارج می گردد و روکش دندان نیز به همراه دندان شیری بیرون می آید.

جمع بندی نهایی

دندان کودک به دلیل مصرف تنقلات، شیرینی جات و … زودتر دچار پوسیدگی می شود و درد طاقت فرسایی برای کودک دارد که بعد از عصب کشی و ترمیم به دلیل نازک بودن مینای دندان و جلوگیری از فرسایش آن باید روکش دندان انجام گیرد. روکش دندان کودک بسیار مهم می باشد و نباید در انجام آن سهل انگاری کرد.

روکش دندان کودک چند نوع دارد که شامل روکش استیل، روکش زیرکونیا و … می باشد و با توجه به تشخیص پزشک بهترین آن انتخاب خواهد شد. برای مراقبت‌ از روکش دندان باید مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، عدم استفاده از شیرینی جات را فراموش نکرد. بعد از انجام روکش ممکن است کودک درد داشته باشد که با مصرف مسکن های سبک می توان درد را تسکین داد.

پیام بگذارید

تماس با ما