جراحی لثه برای کامپوزیت لازم است؟

جراحی لثه برای کامپوزیت

کامپوزیت یک روش زیبایی در دندانپزشکی است که دندان را سفید و درخشان می کند و در زیبایی طرح لبخند تاثیر بسزایی دارد. حال آنکه برخی افراد در هنگام لبخند زدن بخشی از لثه های آنها پیدا می شود که به لبخند لثه ای معروف است و برای زیبایی جراحی لثه صورت می گیرد و سپس کامپوزیت انجام می شود‌. در این مقاله می خواهیم در مورد جراحی لثه برای کامپوزیت صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه به منظور زیباسازی لبخند انجام می شود البته انجام ابن جراحی دلایل دیگری از قبیل التهاب لثه، تحلیل لثه و … دارد و فقط جنبه زیبایی ندارد.

جراحی لثه برای هدف های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

جراحی لثه برای کامپوزیت

در این نوع، جراح لثه به پاکسازی کامل لثه ها می پردازد و با تراش عمیق لثه ها جرم ها و باکتری های دندان را از بین می برد.

جراحی لثه برای روکش

در این روش ریشه لثه پاکسازی می شود و و با صیقلی شدن سطح ریشه دندان از ایجاد حفره جلوگیری شده و دیگر باکتری و جرم درون حفره ها جمع نمی شوند. جرم موجود در لثه نیز با این روش از بین می رود و تراش عمیق لثه ها و ترمیم دندان به صورت همزمان انجام می شود.

جراحی فلپ

جرم زیاد در پاکت دندان با این روش پاکسازی می شود و لثه ها به سمت بالا هدایت شده و جرم دندان از بین می رود. پس از تمیز کردن جرم دوباره لثه را به دندان ها وصل می نمایند و در صورت نیاز استخوان فک نیز شکل داده می شود.

پیوند استخوان

وقتی استخوان اطراف ریشه دندان آسیب ببیند یا به طور کل از بین رفته باشد باید پیوند استخوان انجام شود. در پیوند استخوان، استخوان جدیدی جایگزین استخوان آسیب دیده می شود و با این کار ریشه دندان در جای خود نگه داشته می شود و به رشد بیشتر آن کمک می کند.

جراحی لثه برای کامپوزیت

تولید هدایت یافته بافت

برای جلوگیری از رشد لثه در محل استخوان جراحی تکه ای بافت تور مانند را بین دندان و لثه قرار می دهد.

پیوند بافت

پیوند بافت نیز یکی از انواع جراحی لثه می باشد که برای افرادی که دچار عقب نشینی لثه یا از دست دادن لثه شده اند مناسب است. در این پیوند جراح از قسمت هایی چون سقف دهان بافت مورد نظر را بر می دارد و به قسمت از دست رفته پیوند می زند. با اینکار می توانید ریشه های دندان که نمایان شده بودند را بپوشانید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت برای زیباسازی و ترمیم دندان ها استفاده می گردد و دندان ها را زیبا و درخشان می کند. حال آنکه برخی افراد به دلیل بیرون زدگی لثه زیبایی دندان ها و لبخند خود را از دست داده اند و نمی توانند کامپوزیت انجام دهند. این افراد باید در ابتدا جراحی لثه انجام دهند که با بی حسی صورت می گیرد البته روش درمان لیزری نیز وجود دارد که بی دردسر تر و راحت تر می باشد. بعد از جراحی لثه به راحتی می توان کامپوزیت انجام داد و دندان را زیبا ساخت.

چگونگی انجام جراحی لثه برای کامپوزیت

همانطور که گفته شد برای انجام این جراحی، دندانپزشک جراح ابتدا بی حسی تزریق می کند تا بیمار در حین عمل متوجه دردی نشود. سپس لثه را با ابزار مخصوص به سمت بالا هدایت نموده تا ارتفاع آن با دندان های جلویی بیشتر شود. بعد از آماده کردن لثه نوبت انجام کامپوزیت می باشد که مواد کامپوزیت بر روی دندان چسبانده و تثبیت می شود. با انجام جراحی لثه برای کامپوزیت دندان ها زیباتر می شون و همچنین ارتفاع و قوس لبخند بهبود می یابد.

هزینه انجام جراحی لثه و کامپوزیت

 به عوامل زیادی بستگی دارد و می توان گفت که نوع کامپوزیت، میزان تخریب دندان و اندازه کامپوزیت مصرفی در هزینه ها نقش بسزایی دارد. برای جراحی لثه نیز بهترین و کم هزینه ترین نوع جراحی استفاده از لیزر می باشد که فرد هیچ گونه دردی احساس نمی کند. همچنین میزان التهاب لثه نیز در هزینه ها نقش دارد.

مراقبت های بعد از انجام جراحی لثه برای کامپوزیت

بعد از جراحی باید یک سری مراقبت ها صورت گیرد که عبارتند از:

  • استفاده از غذاهای آبکی همانند سوپ. بهتر است سوپ سرد و شیر سرد میل کنید.
  • تا یک هفته غذاها و نوشیدنی های گرم نخورید.
  • نوشیدن مایعات اسیدی مانند آب پرتغال اکیدا خودداری شود.
  • غذاهای پر ادویه در روزهای ابتدایی بعد از جراحی و انجام کامپوزیت نخورید.

جمع بندی نهایی

حتما افراد زیادی را دیده اید که لبخند لثه ای دارند و در هنگام لبخند شدن لثه های آنها نمایان می گردد. حال آنکه این افراد برای انجام کامپوزیت و زیبا کردن دندان های خود باید ابتدا جراحی لثه انجام دهند. جراحی لثه انواع مختلفی دارد که می توان به جراحی لثه برای کامپوزیت، جراحی لثه برای روکش، جراحی فلپ، پیوند استخوان و … اشاره کرد که هر کدام برای مشکل خاصی انجام می شوند. در جراحی لثه برای کامپوزیت دندانپزشک ابتدا بی حسی تزریق می کند تا احساس درد نداشته باشید سپس لثه را به سمت بالا هدایت می کند تا ارتفاع آن بیشتر شود.

سپس نوبت انجام کامپوزیت دندان یا لمینت دندان(یکی دیگر از روش های زیباسازی دندان) می باشد‌. با انجام این روش لبخند و ظاهر زیبایی خواهید داشت و اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کند.

البته باید بعد از انجام جراحی و کامپوزیت مراقبت هایی صورت گیرد که می توان به مصرف غذاهای سرد در روزهای ابتدایی، عدم مصرف نوشیدنی های اسیدی، غذاهای پر ادویه و … اشاره نمود‌. هزینه انجام این جراحی با توجه به میزان و نوع کامپوزیت و همچنین نوع جراحی لثه سنجیده می شود و شما در ابتدا مراجعه به دندانپزشک می توانید در مورد هزینه ها سوال کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما