مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

دندان عقل در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در آخر هر فک رشد می کند و ممکن است هر فرد تا ۴ دندان عقل داشته باشد. این دندان ها تا وقتی که مشکلی ایجاد نکنند و دردی نداشته باشید نیازی به کشیدن ندارند. اما باید بدانید که بعد از احساس درد حتما باید کشیده شوند و ترمیم دندان عقل به هیچ وجه صورت نمی گیرد. همچنین مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل نیز بسیار مهم می باشد و در روند بهبودی تاثیر دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی دکتر هیلا یوسفی در زمینه دندانپزشکی شخصی شده بر اساس ژنوم فعالیت دارد و همچنین خدمات دیگری از جمله عصب کشی دندان و عصب کشی بدون درد با لیزر و جراحی با لیزر و انجام تمامی درمان ها با میکروسکوپ و … را نیز به مراجعین محترم ارائه می دهد. جهت مشاهده خدمات و بهره مندی از خدمات ما، با ما تماس بگیرید.

دندان عقل

دندان عقل از جمله دندان های آسیایی است که در انتهای هر فک رشد می کند و هر فرد بالغ ممکن است یک تا چهار دندان عقل داشته باشد. همچنین ممکن است برخی افراد دندان عقل نداشته باشند یا به صورت نهفته رشد کرده باشد. دندان های عقل به سه صورت کامل، نیمه نهفته و نهفته رشد می کنند و در صورت نهفته بودن این دندان ها باید با جراحی آن را خارج کرد. حال آنکه جراحی دندان عقل موجب خونریزی می شود و باید مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل را رعایت نمود.

نکات مهم مراقبتی بلافاصله بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان جراح دندانپزشک یک گاز مرطوب را بر روی محل جراحی قرار می دهد تا خونریزی شما کاهش پیدا کند. گاز مرطوب با لخته کردن خون، خونریزی را بند می آورد. همچنین باید ۳ تا ۴ ساعت بعد از کشیدن دندان از صحبت کردن بپرهیزید.

تا روز بعد از جراحی وجود خون در دهان امر عادی می باشد و باید گاز استریل حتما قرار دهید.

تا ۱۲ ساعت بعد از انجام جراحی سیگار نکشید، زیرا سیگار موجب شدیدتر شدن خونریزی خواهد شد.

از نی برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید تا خونریزی تشدید نشود.

ورزش کردن را به مدت یک روز باید تعطیل کنید تا خونریزی مجدد رح ندهد‌.

در هنگام خواب ممکن است کمی خون بر ردی بالشت‌ها ببینید که عادی است و برای جلوگیری از آن می توانید زیر سر خود را با چند بالش بلندتر نگه دارید‌.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

مراقبت های بعد از انجام کشیدن دندان عقل

از جمله مراقبت هایی که بعد از کشیدن دندان باید رعایت شوند عبارتند از:

ورم بعد از کشیدن دندان

بعد از جراحی دندان عقل امکان تورم وجود دارد و یک طرف صورتتان باد می کند. ورم حاصله دو تا سه روزه اول کشیدن دندان زیاد خواهد بود و به مرور کمتر می شود و تا یک هفته این ورم باقی می ماند. برای جلوگیری از ورم بیشتر باید در روز های اول از کمپرس یخ استفاده کنید.

به این صورت که در یک پارچه مقداری یخ می ریزید و در روز اول بر روی گونه خود قرار می دهید. فقط باید توجه داشته باشید که هر ۲۰ دقیقه باید کمپرس را برداشته و سپس بعد از ۲۰ دقیقه دوباره قرار دهید. در روز دوم نیازی به کمپرس سرد یا گرم نیست و باید در روز سوم از کمپرس گرم و مرطوب استفاده کنید و پارچه ای را داغ کرده و بر روی گونه محل جراحی دندان عقل قرار دهید.

توصیه های غذایی: مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

غذاهای گرم بعد از جراحی اصلا پیشنهاد نمی شود و بهتر است در روز اول سوپ مغذی و سرد میل کنید. همچنین مصرف مایعات، آب میوه و شیر حتما توصیه می گردد‌. با مصرف زیاد آب و مایعات دیگر می توانید خون از دست رفته خود را تامین نمایید.

خوردن بستنی نیز بعد از جراحی بلامانع است و می توانید احساس بد بعد از جراحی را برطرف نمایید‌. همچنین رژیم غذایی گفته شده را بهتر است زودتر کنار بگذارید و به حالت اولیه خود برگردید.

بهداشت دهان و دندان

یکی دیگر از مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد و باید دهان خود را تمیز نگه دارید. بهتر است با محلول آب نمک روزانه سه بار دهان خود را ضدعفونی کنید. همچنین بعد از سه تا چهار روز می توانید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را شروع کنید. البته مراقب لخته خون ایجاد شده بر روی ناحیه جراحی باشید تا دوباره خونریزی اتفاق نیفتد.

درد کشیدن دندان عقل چقدر است؟

درد بعد از کشیدن دندان عقل بسیار شدید می باشد و بعد از اینکه داروی بی حسی تاثیر خود را از دست داد درد آغاز می شود‌. پس داروهای مسکن تجویزی را حتما سر موقع بخورید تا درد کمتری داشته باشید. البته در همان ابتدای بعد از جراحی یک قرص ضد درد مصرف کنید، قبل از اینکه درد شما آغاز گردد.

درد بعد از کشیدن دندان در ۱۲ ساعت اول زیاد و بعد از دو روز به طور کامل قطع می گردد.

جمع بندی نهایی

دندان عقل از دندان های آسیایی است که در هر فک دو دندان عقل رشد می کند و روئیدن آن بعد از سن ۱۷ سالگی اتفاق می افتد. این دندان به طور کامل، نیمه نهفته و نهفته رشد می کنند و دندان های نیمه نهفته و نهفته باید با جراحی کشیده شوند. در صورتی که درد دندان به سراغ شما آمد حتما باید دندان عقل خود را بکشید زیرا ترمیم نمی شود.

بعد از کشیدن دندان نیز مراقبت های باید صورت گیرد که می توان به عدم استعمال دخانیات، نخوردن مایعات با نی، ورزش نکردن تا یک روز، استفاده از گاز استریل و … اشاره نمود. همچنین از نکات دیگر مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل می توان به گذاشتن کمپرس سرد و گرم، استفاده از رژیم غذایی درست، بهداشت دهان و دندان و … اشاره نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما